lördag 14 april 2007

Tips - Flygrädda barn

Ett annat faktum som kan vara värt att påminna om är det att alkoholen sägsha en starkare effekt på våra nervsystem ombord på ett flygplan där det råder ett lägre lufttryck.

Orsaken till detta kan möjligtvis vara att nervcellernas membranstruktur ändras vid ett lägre tryck så att jonkanalerna i membranet påverkas. Följden blir att man blir berusad vid en lägre dos alkohol än om man vore på marken.
Dricker man på marken innan man startar så finns alltså risken att alkoholens effekt ökar efter start.

Ett annat tips: -Följ med i rörelserna som flygplanet gör.
Detta ger dig en mer naturlig känsla i luften. Detta underlättar dessutom om man har tendenser att känna sig illamående, då impulserna från mellanörats balansorgan samordnas med synintrycken på ett mer naturligt sätt.
(Se vidare avsnittet om flygmedicin.)

Barn och flygrädsla

Det är inte bara vuxna som är flygrädda. Jag har även varit med på flygningar där barn har varit rädda för att flyga.
Jag minns speciellt en ung pojke på cirka fem eller sex år. Han och hans mamma hade tidigare samma vecka flugit inrikes från en stad i landet till Stockholm och nu skulle de åka hem igen. Planet var fullsatt. Pojken grät och ville absolut inte flyga utan ville hellre ta tåget. Nog skär det i hjärtat när man hör; - "Jag vill inte dö!"
En steward kom fram och pratade med honom och efter en stund hade han lugnat ned sig och flygningenkunde genomföras utan några som helst problem.

Innan den 11 September kunde flygrädda barn få komma fram och hälsa på kaptenen.
Även vuxna brukade ibland få komma fram till piloterna och titta på hur det går till där framme i cockpit. Det är nuförtiden inte tillåtet av säkerhetsskäl.

Det är i vilket fall som helst bra att säga till någon i kabinpersonalen att man är flygrädd om det känns väldigt jobbigt. De kan då titta till Dig lite extra under flygning.
Det är naturligtvis ingenting att skämmas över.

När det gäller barn är det viktigt att visa sig själv lugn. Tala dessutom gärna om för kabinpersonalen ombord att Ditt barn är flygrädd.

--------------------------------------------------------------------------------------


Övningsuppgift 5.

Formulera en målsättning, d.v.s. vad Du vill uppnå och ungefär hur snabbt.

Tex. "jag skall resa till Paris i mars nästa år och jag vill kunna göra det utan att oroa mig som jag gör nu"...

Tex. "jag skall åka till Thailand med min familj i vinter och jag vill inte göra min familj besviken"

Tex. "jag måste åka med jobbet till Frankfurt om tre månader och jag vill inte att mina arbetskamrater skall se att jag är flygrädd"

Inga kommentarer: