lördag 14 april 2007

Intervju med en flygvärdinna

Intervju med kabinpersonal

Lena har varit flygvärdinna i över tio år.


# Hur kom det sig att Du blev flygvärdinna?
Ja, jag är nog från början en servicemänniska och hade tidigare jobbat som reseledare. Jag har också sjukvårdsbakgrund och hade språkkunskaper med mig i bagaget. Att bli flygvärdinna var en naturlig fortsättning på den banan.


# Är det vanligt att Du träffar på flygrädda ombord?
Ja, det är vanligt, nästan dagligen. Sällan någon som gör så stor grej av det,men många uttrycker att det är jobbigt på något sätt.


# Vågar man som flygrädd tala om det för kabinpersonalen?
Ja, absolut! Bättre det än att sitta tyst för sig själv och lida. Vi svarar ju gärna på frågor.


# Vad brukar Du göra när någon berättar att han/hon är flygrädd?
Jag brukar sätta mig ned hos dem om jag har tid och prata och berätta ochfråga dem vad de är rädda för, och då brukar diskussionen komma igång. Jag brukar också förklara att nu hörs snart ett surrande ljud, sen kommer ett pling och sedan en duns och så vidare.

Jag brukar ibland säga, -"Jag har två små barn där hemma, tror Du att jag skulle vilja stänga in mig i denhär plåtstruten varje dag om jag inte var helt säker på att det är säkert att flyga!?"

Jag brukar rekommendera att man inte sitter över vingarna och hjulen där de hör alla ljud.


# Är det skillnad på kvinnors och mäns flygrädsla?
Nej, egentligen inte, men könsskillnaden är tydlig. Kvinnor vågar oftare än män erkänna att de är flygrädda, och kan då få hjälp av oss i kabinen.Män är ofta inte så tydliga som kvinnor men man lär sig att känna igen symptomen. Män blir ibland bara otrevliga och störiga. Om man då frågar dem rätt ut om de är flygrädda såbrukar de komma fram med det och då är de ofta inte så otrevliga längre.
En del flygrädda passagerare ser verkligen sjuka ut. Man ser att de lider. De har ofta byggt upp sin ångest i flera veckor innan flygningen.
Säkert tar det också flera dagar innan de blir sig själva igen.Somliga premedicinerar med alkohol eller tabletter.
Det är dessutom stor skillnad mellan charter och reguljärflyg. Ofta så dricks det mer på charterflygningarna.


# Vad är man rädd för?
Dels är man rädd för att vara instängd och för att man känner att man inte kan göra något åt sin situation. Man sitter där instängd i ett långt plåtrör och längst fram sitter det någon som man aldrig har mött och som man skall lita på köra det där plåtröret upp i luften och sedan hitta rätt och ta ned det säkert igen dit man skall. Förnuftsmässigt så vet vi ju att det går bra, men känslomässigt. Det övergår vårt förstånd.


# Hur går det till att bli flygvärdinna?
Först efter ansökan kallas några till olika uttagningstest. Det kan vara lite olika tester hos olika flygbolag.Jag kommer bland annat ihåg att vi var flera stycken som skulle tränga ihop oss i ett litet kök och laga en sallad samtidigt som vi fick svara på en massa allmänbildningsfrågor. Sen var det olika språktester förstås och vi blev intervjuade av en psykolog.När man väl blivit uttagen så får man en utbildning av bolaget som till exempel består av en allmän utbildning att ta hand om människor, psykologi, att ta hand om oroliga och stökiga människor, men också en ren serverings utbildning, att hantera brickor och sådant. Man har också en teknisk kurspå de flygplan som man skall flyga med så att man kan hantera alla tekniska detaljer på flygplanet.


# Vad ingår i säkerhetsträningen?
Att lära sig hur man utrymmer flygplanet, lära sig om all säkerhetsutrustning ombord, första hjälpen,att lära sig släcka bränder ombord och mycket annat nyttigt.


# Slutligen, Vad skulle Du vilja säga till någon som är flygrädd?
Att våga berätta om det ombord och att ta gott om tid på sig att förbereda sin resa.Så skulle jag också vilja ta tillfället att påminna om en sak som kan påverka flygsäkerheten, och det är det här med elektronisk utrustning ombord. Stäng av alla mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning som bärbara datorer ombord på flygplanet.Det tål att upprepas. Det är svårt att kontrollera om alla har sina elektroniska apparater avstängda, så hjälp oss med det!

Läs mer om hur det är att arbeta som flygvärdinna / Kabinpersonal

Inga kommentarer: