lördag 14 april 2007

Mål och förväntningar

Målsättningar och tidsplaner kan vara ett bra sätt att inspirera sig själv,men det får inte bli så att de istället leder till besvikelser.

Här nedan kommer jag att nämna några olika avslappningsmetoder.


Vilken eller vilka metoder som passar just Dig, det är något som Du själv får känna efter.

- "Jag är flygrädd det vet jag, och det där med flygning klarar jag inte av" ... Nej, nej, så var det ju inte....

I Kapitlet om avslappning talar en amerikansk psykolog om några av de metoder som han själv brukar lära ut till sina flygrädda klienter.

En av metoderna är visualisering. Metoden är nog en av de allra mest effektiva metoder som finns då det gäller att komma till rätta med sin flygrädsla.

Metoden går ut på att Du till exempel ser Dig själv sitta lugnt på flygplanet och känna Dig behagligt till mods, eller att Du efter en helt lyckad flygning och landning går av planet...

För att ge Dig en möjlighet att så levande som möjligt kunna sätta Dig in i flygresan och förbereda Dig mentalt har jag skrivit ett avsnitt om flygningen, "från start till landning".
I detta avsnitt har jag försökt göra en så detaljerad beskrivning som möjligt av vad som sker både framför och bakom kulisserna.

För min tidigare så flygrädda släkting gick detta alldeles utmärkt.

På egen hand lyckades han själv lära sig att hantera sin flygrädsla. Jag är imponerad!

Månaderna innan det var dags att flyga iväg på semester lånade han böcker om flygning för att lära sig mer.Varje lördag i flera veckor besökte han Arlanda flygplats för att se planet som han skulle åka med.

Det finns många olika knep för att bli hjälpt. En kvinna berättade för mig om att hon hade haft lugnande tabletter med sig på flyget. Eftersom hon också var tandvårdsrädd hade hon vid något tillfälle fått två stycken lugnande tabletter som hon aldrig hade använt.

Hon tog med sig tabletterna i baggaget ombord på planet för att ha i reserv om pressen skulle bli allt för stor.

Tabletterna var naturligtvis kvar, oanvända även efter semesterresan.
Bara vetskapen om att de fanns där i reserv var tillräckligt för att hon skulle känna sig lugn.

När det gäller lugnande tabletter vill jag dock passa på att säga:

1 - Blanda aldrig lugnande tabletter med alkohol eller andra läkemedel!
2 - Ombord på ett flygplan är det inte bra att vara alldeles utslagen och bortdomnad.

Om det blir dags för utrymning är det bäst att vara pigg och alert då det är sekunderna som räknas!Naturligtvis gäller samma sak för alkohol.

Därför tycker jag inte att det är bra att rekommendera att använda lugnande tabletter när man flyger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Om det blir dags för utrymning är det bäst att vara pigg och alert då det är"...... Kan du inte ta bort de inlägget. Det känns som en röd varningslampa för mig.

Anonym sa...

Hej!
Först av allt, tack för Din kommentar. Jag håller med om att det låter hårt... "om det blir dags för en utrymneing"...
Vad jag menar är att det är olyckligt att döva sina sinnen och avtrubba sin reaktionsförmåga med alkohol eller tabletter. Det händer som tur är väldigt sällan att ett flygplan måste utrymmas, men när det väl händer så är det bråttom.
En av de viktigaste saker som man lär sig i utbildningen till kabinpersonal är att förbereda för en evakuering om något, mot alla odds, skulle hända. Ett flygplan skall enligt reglerna kunna utrymmas på 90 sekunder, med hälften av nödutgångarna blockerade. En mycket bra sak är därför att veta exakt var de olika nödutgångarna finns. Lycka till med Ditt flygande! Jag skall fundera på det du skrev.