fredag 27 juli 2007

Dagbok CRM

Kabinpersonal måste som annan flygande besättning regelbundet genomgå repetitionsutbildning i de olika ämnena.

Häromdagen var jag på just en sådan repetitionsutbildning i ämnet CRM.

CRM står för Crew Resource Management och är numera ett obligatoriskt ämne för såväl piloter som för kabinpersonal.

Ämnet innefattar ganska mycket, men i grunden handlar det om relationer, kommunikation, självkännedom, mänskliga faktorer och kunskap om hur människan fungerar i olika miljöer och tillsammans med andra personer.

På detta område ligger flyget ljusår före sjukvården.
Då jag försökt intressera mina läkarkollegor för detta ämne möts jag ofta av reaktionen att vi har inga problem, så här har vi alltid haft det och inget behöver ändras. Inga problem att vara i tjänst 48 timmar i streck utan vila.
Det skall väl en riktig doktor klara av! Statistiken visar dock på motsatsen.

Hur som helst, vi kom att prata om flygrädsla.

Vi var rörande överens om att det allra bästa för alla parter är om den flygrädde passageraren berättar för kabinpersonalen om sin rädsla.

Det sämsta man kan göra är att tiga och lida, samtidigt som man kanske blir aggressiv eller arg.
Om man har varit med om en flygning som man har upplevt som obehaglig,
tex p.g.a. turbulens eller varit med om en hård landning etc, är det bästa att så snart som möjligt flyger på nytt igen.
På detta vis kan man bearbeta det otäcka och flygningen blir inte längre kvar i minnet som ett växande obehag.
De allra flesta flygningar förlöper ju helt utan problem.

Det finns även exempel på att kabinpersonal utvecklar flygrädda, eller att de känner oro under flygning, under en del av sin karriär.Som en av mina instruktörer sa, "man läser så mycket om flygsäkerhet och om olika flyg-olyckor att man lätt kan bli skrämd".

Det är då viktigt att sätta saker i rätt proportion.

Skulle man läsa allt som skrivs om trafikolyckor på vägarna så skulle man inte våga åka bil, även om det är många gånger farligare än att flyga.

Inga kommentarer: